III Forum Uczelni i Instytutów Polskich NSZZ Solidarność

Forum, które miało miejsce w dniach 12-14 kwietnia 2024 r. w Łodzi, zgromadziło ponad 120 uczestników z 18 największych ośrodków akademickich i naukowych w Polsce. W tym roku spotkanie odbyło się pod hasłem: „Solidarnie o przyszłości – związki zawodowe w obliczu nowych wyzwań”.

Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonał przewodniczący Krajowej Sekcji Nauki NSZZ Solidarność, dr Dominik Szczukocki, prof. UŁ. W ramach inauguracji odbyła się projekcja filmu promującego Łódzkie Partnerstwo Akademickie, w skład którego wchodzą organizatorzy Forum: Uniwersytet Łódzki, Politechnika Łódzka, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi i Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.

Duchową atmosferę wydarzeniu nadał o. Józef Łągwa, duszpasterz Solidarności, dzieląc się refleksjami na temat roli pasji w życiu, a Rektor Uniwersytetu Łódzkiego, prof. dr hab. Elżbieta Żądzińska, serdecznie powitała uczestników i podkreśliła wagę spotkania. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, dr hab. Maciej Gdula, omówił główne kwestie reform w systemie nauki, podkreślając konieczność nowelizacji przepisów zamiast wprowadzania radykalnych zmian.

W trakcie Forum odbyło się również posiedzenia Rady Krajowej Sekcji Nauki NSZZ Solidarność, podczas którego omówiono propozycje zmian w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, poparto protest rolników oraz przedyskutowano aktualne problemy szkolnictwa wyższego i nauki.

We wszystkich dniach Forum odbywały się interesujące wykłady np. na temat pracy w szkolnictwie wyższym, wykorzystania mediów społecznościowych czy wsparcia pracowników w trudnych sytuacjach. Uczestnicy mieli również okazję do aktywnej dyskusji na temat współczesnych wyzwań i problemów w edukacji i nauce. Podczas Forum nie zabrakło również wycieczek, np. na Księży Młyn.

III Forum Uczelni i Instytutów Polskich NSZZ Solidarność było owocnym spotkaniem przedstawicieli środowiska akademickiego, które pozwoliło na wymianę poglądów, zgłaszanie istotnych problemów oraz poszukiwanie wspólnych rozwiązań w różnych kwestiach związanych z nauką.